Már itthon is a YouTube sztárok a legnépszerűbbek – mit jelent ez a hirdetőknek?

2016. október 24.

A Gemius friss, október közepén publikált kutatási eredményei szerint a megkérdezett 10-19 éves fiatalok kedveltségi toplistáján az első 10-ben 8 YouTube sztár szerepel. Szirmai Gergő a legnépszerűbb, őt Pamkutya és JustVidman követi (infografika a cikk végén). A 20-29 éves korosztályon belül Pamkutya, Hosszú Katinka és Dancsó Péter a legnépszerűbbek. Mi történt? Honnan bukkantak ők elő?

Az igazság az, hogy ezek a YouTube csatornák nem most bukkantak elő, hanem hosszú évek óta épülnek. Az online video térnyerése a kezdetekben viszonylag lassan, de nagyon nagy biztossággal történt – a változást ugyanis nem a technológia rendelkezésre állása határozta meg, az egyének szintjén az évtizedes tartalomfogyasztási szokások nem alakulnak át egyik pillanatról a másikra. A fiatalabb generációk azonban, akik már az online videóval nőttek fel, egyszerűen több videotartalmat fogyasztanak online mint TV-ben. Így ahogy haladunk előre az időben a TV közönsége egyre öregszik, a fiatalokat pedig egyre inkább a YouTube-on érjhetük el videós tartalommal, ma pedig már ott tartunk, hogy nem csak a tinik, hanem a 30 allatiak körében is népszerűbbek a YouTube videósok mint a TV-s celebek. A változás generációs.

A mostani – trendfordulónak tűnő – Gemius kutatási eredmények arra világítanak rá, hogy elérte a YouTube közönsége azt a kritikus tömeget, amire már hirdetőként is muszáj reagálni. A radar alatt hosszú évek során kiépült egy párhuzamos médiavilág, az ott jellemző tartalomfogyasztási szokásokkal, rendkívüli hitelességgel bíró véleményvezérekkel és saját szabályrendszerrel.

Létrejött egy széles és egyre szélesedő réteg, akinek a sztárjai és példaképei nem a mainstream médiából, hanem a YouTube-ról kerülnek ki. Ez a réteg nem igazán érzékel különbséget a mainstream média által felépített sztárság és a YouTube-on önerőből meghatározó véleményvezérré válás sztársága között – számukra a kettő nagyjából ugyanaz, azzal a nagyon fontos különbséggel, hogy a YouTube sztárok számukra sokkal hitelesebbek. Ez a hitelesség valahol a sikerük okainak középpontjában helyezkedik el. És ez az, ami marketing szempontból is nagyon fontos, hiszen hirdetői fejjel arról kell gondolkodnunk, hogy kinek a hatására lehet hajlandó valaki megvásárolni egy terméket.

A kérdés eldőlni látszik – a Youtube sztárok javára.

De valóban nevezhetjük őket sztároknak? Maga a szó nem feltétlenül a legszerencsésebb, hiszen őket részben éppen az határozza meg, hogy nagyon aktív kapcsolatot ápolnak a nézőikkel, nem sztárként viszonyulnak hozzájuk, hanem közülük valóként – ahogy azok is. De ha az elérésüket és a feléjük irányuló rajongást vesszük figyelembe, akkor mindenképpen azok.

Dancsó Péter Videómánia nevű YouTube csatornáján több mint 565 000 feliratkozó van, a legnagyobb magyarországi YouTube videósok minden egyes feltöltött videója többszázezres, esetenként milliós megtekintést kap – ezek bizony valódi TV-s elérés-méretek. Ráadásul egy olyan demográfiában, amit hagyományos marketing eszközökkel egyre kevésbé lehet elérni – a kedvenc YouTube csatornáikon keresztül azonban megszólíthatóak.

A YouTube videósok nagyobb és fontosabb közönséget tudnak megszólítani, mint a mainsteam sztárok.

De mégis hogyan lehet, hogy mindenféle videók több nézőt érdekelnek mint profi TV-s produkciók? A válasz az, hogy teljesen átalakult a minőségi tartalom fogalma. Ma már nem feltétlenül az jelenti a minőséget, hogy TV produkciós szinteket közelítsünk YouTube-on is, nem a nagy és drága stúdiók és díszletek miatt értékes egy tartalom. Egy bizonyos minőségi szintet meg kell ugrani, de a nézők alapvetően nem bravúros vágási technikákra iratkoznak fel, hanem személyiségekre. Másrészről a külső szemlélő számára akár koncepciótlannak tűnő YouTube tartalmak mögött is lehetnek nagyon is tudatos, és profi tartalom stratégiák, amiket a rendszeres nézők értékelnek is. Jelenleg a világon az egyik legizgalmasabb YouTube csatornát építő Casey Neistat szerint a vlog a reality TV következő evolúciós lépcsőfoka, egy minden eddiginél szavahihetőbb, őszintébb és valódibb videós formátum. Itt is a hitelesség köszön vissza.

A social influencer marketing azt jelenti, hogy ezeken a nagy elérésű, hatalmas hitelességű csatornákon keresztül juttatunk el üzeneteket a célcsoportunknak. Ha kellő szakértelemmel nyúlunk ehhez a területhez, akkor minden eddiginél közvetlenebb és őszintébb utat nyerhetünk a nézőinkhez. Ehhez azonban kulcskérdés, hogy eltaláljunk egy igen szűk határmezsgyét, ami elválasztja a reklámot a hiteles YouTube tartalomtól. Nagyon fontos belátni, hogy YouTube tartalomba integrált hirdetői megjelenésekre nem szabad reklámként tekinteni, nem működnek a hirdető által megírt forgatókönyvek. Természetesen a hirdetőnek fontos üzenetek mindenképp meg kell jelenjenek, de ezek tisztázása után a YouTube videósokra, valamint a menedzsmentjükre érdemes bízni a kreatív megvalósítást, amit jóváhagyás után hajtanak végre. Mi, a Special Effects Media ezzel a jellegű kampánymenedzsmenttel és kontrollal tudjuk biztosítani, hogy a kellő üzenetet, a megfelelő időben és minőségben elkészülve tegyük hatékony és sikeres kampányokká!

Szabó Gergő

Ügyvezető / Special Effects Media

A szerző a Special Effects Mediát képviseli, amelyben a Central Médiacsoport 33%-os részesedést szerzett 2016 őszén. A Special Effects Media a legnagyobb hazai közösségi véleményvezérek YouTube csatornáit tömöríti, egy hirdetőbarát és brand safe videós portfóliót alakított ki, mára több mint száz magyarországi YouTube csatornán havi 55 millió video megtekintést ér el. Hirdető partnereink számára azonosítjuk a termékükhöz és üzenetükhöz leginkább kapcsolódni tudó YouTube csatornákat, koncepciót készítünk a megjelenésre és teljes körű kampány menedzsmentet bonyolítunk. Olyan YouTube-os ikonokkal dolgozunk együtt mint Dancsó Péter, Pamkutya, Viszkok Fruzsi, FollowAnna, Unfield vagy Szirmai Gergely és építünk YouTube nézettséget akár a nulláról, mint például a Placc YouTube csatorna esetében.