Digitális bennszülöttek - mások, de nem elérhetetlenek

2016. május 24.

Mások, de nem elérhetetlenek. Járjunk utána, hol találhatod meg fiatal célközönségedet hatékonyan!

A fiatal generációkat már más és újszerű kommunikációs csatornákon érhetjük el a leghatékonyabban, de ezek a hagyományos médiatípusok kiegészítőjeként jelennek meg az életükben. A klasszikus média sem szívódott fel az éterben, mint egy snapchat kép, csupán másképp tekintenek rá - eltérő módon és más célokra használják.

 


► Kik is ezek a fiatalok?
Több generációt is csokorba szedve beszélünk most róluk, a cikkben nem az egyes generációk közötti különbségekre helyezzük a hangsúlyt – az Y és Z generációról összességében mesélünk most. Áttekintjük a digitális világhoz való hozzáállásukat, megismerkedünk a számukra érdekes és releváns felületekkel, melyek által a hirdetői üzenetek számukra is fogyasztható módon kerülhetnek tálalásra.
Ehhez te is kellesz. Indulhatunk?


A digitális bennszülöttek számára természetes az általuk generált webes tartalom, otthonosan mozognak a blogok, mikroblogok, 140 karakteres üzenetek, 10 másodpercen belül eltűnő képüzenetek és egyéb hasonlók világában (olyan gazdag a tárház, hogy szinte képtelenség lenne mindet felsorolni). A médiafogyasztási szokások változása természetesen hatással van a hirdetésfogyasztási igényekre, elvárásokra is.

A jövő médiafogyasztói és egyben a gazdaság eljövendő mozgatórugói fontos célcsoport minden vállalat számára, amely terméket, szolgáltatást vagy akár tartalmat kíván értékesíteni. A fiatal generációk abból a szempontból sem lehetnek érdektelenek ezen cégek számára (számodra), mert ők a közeljövő munkavállalói, akik a Frissdiplomás kutatása (1) szerint már más elvárásokkal lépnek a munkaerőpiacra a korábban születettekhez képest. Így tehát nemcsak a (média)fogyasztásuk megértése fontos számunkra, meg kell fejtenünk belső motivációjuk lényegét akkor is, ha rájuk mint leendő dolgozóinkra tekintünk.

Összességében tehát ha lépést szeretnénk tartani velük, érdemes túllépni a megfigyelés és megértés fázisán, és ajánlott az ő ütemük szerint fejlődni. Ezt tesszük mi is a CM Sales portfóliójában, amikor olyan újszerű és egyedülálló termékeket indítunk, mint a Válaszolok.hu, felkaroljuk a hazai legnagyobb, szépségápolással foglalkozó közösséget, a Krémmániát, vagy akár összehozzuk befutott vloggerekből a Placc csapatát.

Tartalomgyártóként a megváltozott tartalomfogyasztási szokások és a fiatalok eltérő digitális gondolkodásmódja miatt olyan kihívásokkal nézünk szembe, mint az egyoldalas látogatások, amikor a user megérkezik Facebook-ról, és már megy is tovább a dolgára, de az is problémát okozhat, ha nem szentelünk kellő figyelmet annak, hogy a Z generáció számára már alapvető fontosságú a visszacsatolás, legyen szó a munkahelyi vezetőjéről (oda-vissza értendő), vagy akár a tartalomfogyasztás módjáról. A vélemények, a közösségi szellem a social media felületekről átkúszott más területekre is. A Krémmánia erős közösségét nem csak a véleményvezérek alapozzák meg: igazi tapasztalatcserével, őszinte segítőkészséggel találkozunk az oldalon a kommentek között, ami a fiatal célközönségű oldalon megmutatja, hogy valóban fontosak számukra a webes élmények, az aktív párbeszéd és a virtuális kapcsolatok is.



Nem kell azonban annyira meglepődni ezeken az irányokon, hiszen az internet hazai fénykorától kezdve jelen voltak olyan virtuális kapcsolattartásra alkalmas eszközök, mint a mirc, ICQ, chat.hu vagy akár az NLCafé fóruma. Változnak azonban az idők - közhelyesen szólva-, változnak így az eszközök és a csatornák is, de végül is, ha belegondolunk, nem olyan nagy ördöngösség megtalálni a Facebook-generációt.  

A közösség fontossága nem jelenti azt, hogy a fiataloknak már nincs szüksége példaképekre, és ne emelkedne ki egy-egy különleges személyiség a kis világukból. Míg pár éve még egy sorozatszereplő vagy más híresség volt a leginkább követendő példa számukra, ma már könnyebben szószólóvá válhat valaki, aki „egy közülük”. Nem véletlen a „Mi van a táskámban?”, „Sneak peek” és hasonló videók népszerűsége, hiszen a vloggerek olyan hétköznapi figurák, akikkel könnyű azonosulni, mégis felnézhetnek rájuk, mert egyediek, hitelesek, és érdekes a véleményük, életvitelük a célközönségük számára. Apropó hitelesség! Az új kommunikációs csatornák persze nehézségeket is hoznak magukkal, hiszen például egy szponzorált videós tartalomnál kockázati tényező lehet, hogy nem teljes a hirdetői kontroll. Ez éppen annak tudható be, hogy a vlogger többek között a hitelessége miatt válhat véleményvezérré. Kezelni szükséges az esetleges negatív hozzászólásokat is, igaz, ebben már a Facebook korai szakaszából is szerezhettünk tapasztalatot, mert a trollok a web2-vel együtt születtek. A videós tartalmak esetében fontos látni azt is, hogy a nézők nem a technikai tudásra, a jól megvágott videókra iratkoznak fel a legtöbb esetben – persze ilyen is van. Jóval inkább számít a fiataloknak az, hogy milyen a videós személyisége.



Ha már hardcore módban üldözzük szeretnénk elérni a fiatal célcsoportunkat, megtehetjük, hogy akár két újszerű megoldással kombinálva kínálunk számukra értékes tartalmat, miközben márkaüzenetünket is relevánsan, hitelesen és megfelelő környezetben adjuk át. Ilyen esetre példa, hogy a Válaszolok.hu Rowenta tesztjéhez kapcsolódó kampányban a Placc-os Viszkok Fruzsit is felkértük, mutassa be az általa választott készüléket videóban. Megfelelő és a témában hiteles személyiség, egyértelmű üzenet, releváns csatorna – a tesztvideó közel 30 ezer megtekintésnél jár.


Esettanulmányok

♦ Tavaly év végén a Rowenta hajformázó eszközei kapcsán kaptuk a felkérést egy piackutatással egybekötött termékteszt lebonyolítására. A Válaszolok.hu oldalon lebonyolított online kérdőív mellett bloggereknek, olvasóknak és hostesseknek szóló helyszíni terméktesztelési lehetőséget is biztosítottunk egy belvárosi szalonban. A Rowenta terméktesztről szóló esettanulmányt ide kattintva érheted el.


♦ Ha téged is megfogott a videósok világa, ismerd meg a több mint 55 ezer feliratkozóval rendelkező Placc arcokat!



♦​ Nem hagyunk magadra ennyivel. Itt érheted el a Placc-os esettanulmányt, amit izgalmas videós infókkal is kiegészítettünk. 
Tudtad például, hogy 2015 meghatározó volt a digitális videó életében? Ebben az évben az Egyesült Államokban az emberek több időt töltöttek online videók fogyasztásával, mint közösségi médiával. Meghökkentő, igaz? Míg 2011-ben átlagosan naponta 21 percet szántak erre a tevékenységre, 2015-ben ez a szám már 1 óra 16 perc volt.​

♦ Ha teljesen magával ragadott a téma, a Kreatív Online cikkében még bőven van mit csemegézned.

♦ Szeretnél a fiataloktól elvonatkoztatva még több értékes és érdekes esettanulmányhoz jutni ingyenesen? Az idei év a tartalommarketingről szól, nem érdemes lemaradni. Ide kattintva megtudhatod, mivel készültünk számodra.


► Ha tetszett a cikk, és hasznosnak találtad az esettanulmányokat, kövess bennünket social csatornáinkon, ahol mindig megosztjuk a legfrissebb híreinket, szakmázunk, és a www.cmsales.hu-n nem fellelhető extra tartalmakat, esetenként válogatott, szakmai sajtóból származó anyagokat osztunk meg.

Írta: Törzsök Alexandra, CM Sales

(1) http://www.hrportal.hu/hr/a-szakmai-fejlodes-es-az-elismeres-iranti-igeny-motivalja-az-y-generaciot-20160516.html